Contaminació atmosfèrica durant l’embaràs i primers anys de vida, miRNAs i salut infantil

- Duration
- 21/05/2009 - 20/05/2021
- Coordinator
- Jordi Sunyer
- Funded by
- Fundació Acadèmia de Ciencies Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears
S’estima que el 85% de la població mundial viu en zones urbanes on els nivells de contaminació atmosfèrica es troben per sobre dels límits establerts per l’Organització Mundial de la Salut. La contaminació atmosfèrica s’ha associat a efectes adversos en el sistema cardiovascular, cerebrovascular, pulmonar, immunològic, així com a baix pes al néixer i naixements prematurs. Els mecanismes moleculars responsables d’aquests efectes són poc coneguts, però s’ha proposat que els miRNAs, que regulen l’expressió gènica i estan implicats en nombrosos processos biològics i patofisiològics, poden estar-hi involucrats.
Objectiu
L’objectiu del projecte és estudiar l’associació de la contaminació atmosfèrica, mesurada en diferents períodes crítics del desenvolupament, amb l’expressió de miRNAs i fenotips clínics en població infantil. La proposta està emmarcada dins de dos estudis ja existents de cohorts de naixement: Human Early Life Exposome (HELIX) amb dades de 6 països europeus (N=1300) i Barcelona Life Study Cohort (BISC) iniciada a l’octubre del 2018 (N=1200).
A HELIX estudiarem l’associació de la contaminació atmosfèrica mesurada durant l’embaràs i la infància, amb els nivells de miRNAs sanguinis mesurats als 8 anys, i la seva relació amb fenotips clínics (obesitat, pressió sanguínia, funció pulmonar i problemes neuroconductuals).
D’altra banda, la cohort BISC, única pel que fa a la caracterització de la contaminació atmosfèrica, ja que aquesta a diferència d’altres estudis determina nivells d’exposició personals durant l’embaràs. A BISC recollirem mostres de sang de cordó i de placenta en les condicions adients per la conservació de RNA i així analitzar miRNAs en el futur.
Finançament total
30.000 €
Our Team
Coordinador
-
Jordi Sunyer Research Professor
Equip ISGlobal
-
MARIONA BUSTAMANTE Staff Scientist -
Martine Vrijheid Research Professor and Head of the Environment and Health over the Lifecourse Programme
Other projects
ENDOMIX
Understanding how endocrine disruptors and chemical mixtures of concern target the immune system to trigger or perpetuate disease
AM-MENTAL
What happens with your mental health when your supervisor is an algorithm?
PANAMA
Inhaled dose of air pollution - an integrative approach towards personalized air pollution exposure assessment in participants with and without respiratory diseases
e-QuoL
e-health tools to promote Equality in Quality of Life for childhood to young adulthood cancer patients, survivors and their families
B-Triage
Una prueba en el punto de atención para la estratificación del riesgo de los pacientes febriles basada en los niveles de sTREM-1
El microbioma intestinal y la disrupción circadiana
Un estudio epidemiológico molecular sobre enfermedades cardiometabólicas y salud mental
IHEN
International Human Exposome Network
EXPONIT
Analysing and studying how night shift work affects workers' circadian rhythms and health

